Valstugan

Bemanning av valstugan

Valstugan, eller rättare sagt valcontainern, är på plats på gågatan. Nu behöver vi din hjälp med att bemanna den.
Mellan den 8/5 och 25/5 försöker vi att ha öppet den så mycket det går. Hur mycket det blir beror helt på hur många som kan hjälpa till. Som en riktlinje är centrumbutikernas öppettider: mån-fre 10-19, lör 10-16 och sön 11-16.

Det finns flera sätt att anmäla vilka tider ni kan stå i valstugan.
Alternativ 1:
Ring Daniel Tukia på 076-1459225 eller maila daniel.tukia@mp.se.

Alternativ 2: Gå in på följande länk: https://mpsodertalje.doodle.com/xqp2wtagvfah3xcn och skriv ditt namn, samt klicka i vilka pass du kan ta. Klicka därefter på "spara". OBS! Om du inte får ett bekräftelsemail så har du förmodligen glömt spara.

Frågor och svar

* Var finns nycklar till valstugan?
Det finns två nycklar till valstugan. Daniel Tukia har en av dem. Den andra finns att hämta på kansliet. Så fort vi har bättre överblick över bemanningsschemat uppdaterar vi med detaljer för nyckelhantering.

* Var någonstans står valstugan?
Valstugan, som i själva verket är en container, står på gågatan precis vid Politikertorget. Det kommer inte att gå att missa vilken det är som tillhör Miljöpartiet. ;)

* Kommer det finnas ett uppdaterat bemanningsschema någonstans?
Ja, i valstugan och på kansliet. Vi kommer också att försöka hålla nätformuläret (https://mpsodertalje.doodle.com/xqp2wtagvfah3xcn) uppdaterat.

* Hur öppnar och stänger man valstugan?
Det kommer att finnas en checklista för valstugan, tillgänglig senast på fredag 9/5. Där kommer det att stå vad som ska göras vid öppning samt stängning, och lite andra tips för valstugearbetet.

* Vad gör man då i valstugan?
Se ovanstående svar

* Behöver man stå ensam i valstugan?
Nej! Ingen ska behöva oroa sig för att få stå ensam! Tanken är att det alltid ska vara minst två personer när vi har öppet. Vill du inte stå ensam och ingen annan finns att tillgå så stänger vi helt enkelt stugan den tiden.

* Var hittar man bra EU-info?
www.mp.se/eu finns all information du behöver. Tryckta valmanifest finns på kansliet och i valstugan. Det finns en bra och faktaspäckad mobilapplikation (åtminstone för iPhone) som hittas genom att söka på "Miljöpartiet" i AppStore. Det finns i valstugan också en tidning med EU-tema som Gröna Studenter givit ut. Den innehåller mycket matnyttig, grön EU-information.

Får du frågor som du har svårt att svara på - och det kommer förmodligen alla att få - så ska du inte gissa svaret. Hänvisa istället frågeställaren till ovan nämnda material ifall ni inte tillsammans kan hitta svaret, på plats.

* Vad gör jag om någonting går snett?
Åtminstone ett par personer kommer att ha ansvar för att hjälpa till vid speciella situationer som kan uppstå. Daniel Tukia ska alltid gå att nå på mobiltelefon 076-14 59 225. I checklistan i valstugan kommer det dessutom att finnas mer info.