Valet 2014‎ > ‎

Val till Riksdag och Landsting

Snart dags att nominera till riksdag och landsting

Valet 2014 närmar sig och nu är det snart dags att nominera Miljöpartiets kandidater till riksdag och landstingsfullmäktige. Alla medlemmar i Stockholms stad och län har rätt att föreslå kandidater.

Dessutom kan du anmäla dig själv som kandidat. Efter ett förhoppningsvis bra grönt valresultat kommer vi behöva många bra kandidater. Så tveka inte att anmäla dig som kandidat!

Okej, hur går det till då?

I grova drag gäller det här:

• Du kandiderar på mpstockholmsregionen.easyvote.se
  • Observera att inloggningen sker via den mailadress som finns i medlemsregistret och du får då ett lösenord till ditt mobilnummer som finns i medlemsregistret. Om inte inloggningen funkar ta kontakt med kansliet för att uppdatera mail och mobil i medlemsregistret.
  • Kandidatanmälan och nomineringar kan göras från 2 september
  • Förberedelse för provval sker i början av oktober
  • Provvalet pågår 19 oktober till 30 november
  • Valberedningens förslag i december
  • Beslut av regionmötets länsdel sker i januari 2014.

Kommunvalsedlar tar vi själva i Miljöpartiet Södertäljes lokalavdelning fram. Mera information om detta inom kort på sidan om kommunvalet.

Riksdagsvalsedel i valkretsen Stockholms län och landstingsvalsedlar i de sex valkretsar som hör till länet (exkl. staden) tar regionvalberedningens länsdel fram. Detta efter inriktningsbeslut av regionmötets länsdel.

Vilka kan nomineras?

Du måste vara medlem i Miljöpartiet senast vid nominerings- eller anmälningstillfället. För att kandidera på riksdagslistan i Stockholms län spelar det formellt sett ingen roll var du bor. Men enligt beslut av regionmötets länsdel kommer vi att ta in högst en så kallad rikskandidat på listan som är bosatt i annan valkrets än Stockholms län (exkl. Stockholms stad). För att kandidera på någon av länets sex landstingsvalkretsar måste du enligt regionmötesbeslut vara bosatt i Stockholms län, exkl Stockholms stad.

Anmäl dig själv

Du anmäler dig som kandidat genom att fylla i en särskild kandidatanmälan. På den får du också skriva en presentation av dig själv. Detta kan du göra till och med 30 september kl 23:59.

Nominera andra

Du kan också nominera någon annan än dig själv som kandidat. Kandidaten måste vara tillfrågad och ha godkänt nomineringen. Sedan får kandidaten skicka en presentation av sig själv. Nominering och presentation måste vara klara senast 30 september kl 23:59.

Grön kandidatutbildning 1 september

Välkommen till en eftermiddag där du får höra erfarna gröna politiker dela med sig av sina erfarenheter av politiskt arbete. Du får också träffa representanter för den regionala valberedningen som berättar mer om hur det går till när Miljöpartiet tar fram kandidater till olika uppdrag. Dessutom får du en genomgång av partiets digitala provvalsverktyg.

Kandidatpresentation på MP Stockholmsregionens dag 19 oktober

Lördagen den 19 oktober anordnas MP Stockholmsregionens dag. Då får vi träffa en del av dem som kandiderar till riksdag och landsting för valkretsen MP Stockholms län. Så boka in lördag den 19 oktober på Hotell Hilton i Stockholm. Anmälan via kansliet.

Rösta i provvalet

För att rösta i provvalet måste du vara medlem i Miljöpartiet senast 1 augusti 2013.